Хубава работа, ама по фандъковски….

Сподели

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Тротинетките в София са над закона!

Преди по-малко от седмица в София бяха пуснати 150 електрически тротинетки под наем, разположени на различни места по централни софийски улици. Жителите и гостите на София харесаха идеята и социалните мрежи се напълни със снимки и хвалби за новата услуга в София.

За да се възползват от услугата гражданите трябва само да свалят приложението за наемане на смартфон или таблет и с негова помощ дa нaмeрят cвoбoднa трoтинeткa нa кaртaтa. Тротинетката се отключва с нaтиcкaнe нa бутoн и QR кoд, а кoгaтo кaрaнeтo завърши, пoтрeбитeлитe трябва прocтo дa cлeдвaт инcтрукциитe oт прилoжeниeтo, зa дa прeкрaтят кaрaнeтo и oтгoвoрнo дa пaркирaт. Oтключвaнeтo нa трoтинeткa cтрувa 1,5 лв. и пo 0,3 лв. зa вcякa минута кaрaнe.

На пръв поглед услугата с отдаването на електрически тротинетки под наем е една добра, случила се инициатива, която трябваше да се случи много по-рано в София, но както винаги ръководството на Столична община се движи далеч след събитията и тенденциите.

Какво имам предвид?

Масовото каране на електрически тротинетки навлезе в ежедневието на столичани и всеки ден се увеличават собствениците или желаещите да карат бързото, удобно, екологично и ефективно превозно средство. Но за да се движат електрическите тротинетки напълно безопасно и безконфликтно с другите участници в движението е необходимо Столичния общински съвет да разпише и приеме правила за движението им в града.

И тук идва и първия проблем. Ръководството на Столична община виждайки, че върви далеч след събитията, решава, без обсъждане и приемане на правила, по които да се регулира безопасното движение на електрическите тротинетки в градската среда, да допусне изцяло частна, а не общинска, услуга за отдаване под наем на е-тротинетки. Няма как след като не си създал елементарни условия и регулация за това къде, как и кой може да кара електрическа тротинетка, да разрешаваш на която и да е частна компания да отдава тротинетки под наем!

Няма как без въвеждането на елементарни правила за движението на е-тротинетките те да се движат безопасно и да не създадат конфликти между всички участници в движението! И още повече, че в момента всеки, който е решил да си закупи или наеме електрическа тротинетка не знае къде може да я кара – по велоалеята ли, на тротоара ли, на пътното платно ли, в буслентата ли, в парка ли, в градинките или на всички изброени места …

Няма как да следиш, да контролираш и да санкционираш тези, които нарушават правилата и рискуват освен собствения си живот и този на околните, когато нямаш разписани прави!

Вторият проблем е, че без никакво обсъждане, без никаква процедура или конкурс беше пусната изцяло частната услуга за даване под наем на е-тротинетки.

Кой, кога и къде реши коя ще бъде фирмата или лицата, които ще могат да отдават под наем в София е-тротинетки ?…

Като общински съветник и член на Постоянната комисия по транспорт и туризъм мога да кажа, че тази дискусия не се е водила нито в рамките на комисията, нито в рамките на общинския съвет!

И резонно възниква въпросът – на какъв принцип, по коя процедура и не на последно място, прозрачно ли е бил избран изпълнителя на тази услуга? И  не беше ли по-добре тя да бъде общинска, а не частна?

За огромно съжаление и в този случай можем да опишем ситуацията с народната поговорка „Хубава работа, ама българска”, а моят прочит е „Хубава работа, но фандъковска” …

За да няма инциденти с е-тротинетките, които навлизат с пълна сила в нашето ежедневие, трябва още от сега да се сформира работна група към Столична община, в която да влязат представители на КАТ, експерти по пътна безопасност, юристи и представители на неправителствени и граждански организации, които да обсъдят и да разпишат проект на Наредба, чрез която да се регулира безопасното движение на е-тротинетките в София.

Незабавно след местните избори през октомври, Столичния общински съвет трябва да обсъди и да приеме Наредбата, за да може всеки, който иска да кара електрическа тротинетка в София, да знае и да спазва правилата, по които може да го прави.

До тогава ни остава само едно – да се молим да няма произшествия и да няма злополуки с новите возила.