ПП МИР: Проблемите с тол таксите далеч не са приключили

Сподели

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

България се нуждае от задължителен мониторинг на прилагането на тол системата и таксите, които се събират. За това настоява Политическа партия МИР в позиция, разпространена днес. Според партията таксите трябва да се актуализират само след анализ на състоянието на пътищата, след съгласуване с превозвачите и  задължително да отговарят на българската действителност. Оттам искат всички събрани средства от тол таксите да се изразходват целево за подобряването на транспортната инфраструкрура и изграждането на нова. ПП МИР предлага всяка година да бъдат публично обсъждани кои конкретни пътни участъци ще бъдат изградени и ремонтирани от събраните средства от таксите и винетките.

„Приходите от тол ситемата ще са в размер на 450 млн. лв. годишно, а по предварителен анализ са необходими два пъти повече за поддържането на пътната инфраструктура и изграждането на нова такава”. Това заяви председателят на партията инж.Симеон Славчев. Той обясни, че това е причината от ПП МИР да държат да има пълна публичност на целия процес и как и къде точно се изразходват средствата. „Налага се инвестирането на тези средства дасе приотизира”, каза Славчев. „България остава най-бедната държава в Европа и всяка политика, в това число и въвеждането на тол таксите и техните размери, трябва да бъде направена в един балансиран и устойчив модел на тол системата, така че тя да изпълни своята основна цел – да се поддържа и изгради транспортната инфраструкрура в страната”, беше категоричен лидерът на ПП МИР.

Партията предлага да се направи сравнителен анализ за лицензите, таксите и други средства, които се заплащат при автомобилни и железопътни превози. Понижените тол такси и обхват на таксуването са пореден шамар в лицето на железопътния сектор, който продължава да заплаща изключително високи такси, смятат от ПП МИР. Оттам настояват да се намалят таксите за достъп и ползване на железопътната инфраструктура. Така ще се избегне различно третиране на шосейния спрямо железопътния транспорт в България от страна на правителството и ще се стимулира ползването на железопътния транспорт, който е и екологичен.

–––––––––––––––––––––––––––––––––

ПОЗИЦИЯ НА ПП МИР

Във връзка с тол таксите

За да може да се създаде ефективен модел на финансиране на пътния сектор в България, е необходимо да бъде въведена тол системата, но тя трябва да бъде справедлива. Това означава тол таксите да са адекватни за българския пазар и транспорт от една страна и да са адекватни към състоянието на пътната мрежа в страната от друга страна. Именно затова е необходимо да се направи плавен преход, който да гарантира, че няма да има шок на транспортния пазар и успоредно с това да се даде глътка въздух за българските превозвачи на вътрешния пазар, тъй като България е и транзитна държава.

След като в петък превозвачите се срещнаха с премиера Бойко Борисов и успяха да „убедят“ правителството, че трябва да се намали размерът на тол таксите, както и нейният обхват, предвиденият протест на 13 януари беше отменен и стана ясно, че официалният старт на тол системата е 1 март.

Според нашите данни, след промяната в първоначалния обхват на тол системата очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко. Повишението на цените на автобусните билети, при положение че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, би следвало да е между 5 и 96 стотинки.

На този етап превозвачите и правителство стигнаха до консенсус, като се договориха за тримесечен тестов период на тол системата от 1 март. Според техните договорености, ще бъде намален обхватът на тол системата и утвърдените за момента тарифи.

С 40% се редуцира платената пътна мрежа на тол системата, която ще ползват собствениците на тежкотоварни превозни средства, първоначалните такси са намалени с близо 50%, системата ще заработи с нови, предложени по време на срещата от превозвачите по-ниски цени. Така тол таксите са средно 40% по-ниски спрямо приетите официално от кабинета на 18 декември 2019 г. Автобусните превозвачи също са договорили по-ниски тол тарифи.

За да бъде тол системата ефективна и справедлива ПП МИР предлага да се въведе задължително мониторинг на прилагането на тол системата и таксите, които се събират. По този начин, след анализ и на състоянието на пътищата, да се актуализират таксите, но те да бъдат съгласувани с превозвачите и да отговарят на българската действителност. Също така, всички събрани средства от тол таксите да се изразходват целево за подобряването на транспортната инфраструкрура и изграждането на нова.

ПП МИР предлага всяка година да бъдат публично обсъждани кои конкретни пътни участъци ще бъдат изградени и ремонтирани от събраните средства от таксите и винетките.

ПП МИР предлага също така да се разработи Национална транспортна схема за пътническите превози и призовава за постоянен диалог между правителството, превозвачите и всички заинтересовани страни.

ПП МИР настоява да се изяснят и въпросите, които все още остават неразрешени, като например: каква ще е стойността на таксите, заплащани от чуждестранни физически лица и фирми при превози в страната и транзит.

България остава най-бедната държава в Европа и всяка политика в това число и въвеждането на тол таксите и техните размери трябва да бъде направено в един балансиран и устойчив модел на тол системата, така че тя да изпълни своята основна цел – да се поддържа и изгради транспортната инфраструкрура в България.

ПП МИР предлага да се направи сравнителен анализ за лицензите, таксите и др. които се заплащат при автомобилни и железопътни превози. Пакетът Макрон предвижда 30% увеличение на жп превозите, заради изчерпан капацитет на автомобилните магистрали.

Понижените тол такси и обхват на таксуването са пореден шамар в лицето на железопътния сектор, който продължава да заплаща изключително високи такси. ПП МИР настоява да се намалят таксите за достъп и ползване на железопътната инфраструктура. Така ще се избегне различно третиране на шосейния спрямо железопътния транспорт в България от страна на правителството и ще се стимулира ползването на железопътния транспорт, които е и екологичен.

Абонирай се, за да бъдеш в течение със събития и промените, които те вълнуват.