Стимулиране на електрическата мобилност в София да стане един от приоритетите на Столична община

Eлектрическата мобилност в момента е далеч от нашето ежедневие, но въпреки това тя все повече набира скорост в Европа и света.
Прогнозите на експертите са, че до 2025 г. електрическите и хибридните автомобили ще достигнат до 50 % от закупените нови автомобили в Европа. Също така след 2020 г. в Европейския съюз няма да е възможно производството и регистрацията на превозни средства само с двигател с вътрешно горене, защото те няма да покриват зададените високи норми за изгорели газове. По този начин ЕС задава бързо темпо на промяната.
Къде се намира България и София в частност във въвеждането и стимулирането на електрическата мобилност?
В България има вече 80 действащи зарядни станции за електрически превозни средства, като целта е до края на 2018 г. техният брой да достигне 300. На територията на Столичната община има 20 зарядни станции, като една от най-новите беше изградена до НДК. От нея всички потребителите на електромобили ще могат да зареждат безплатно, тъй като новоизградената станция е част от програмата на Столичната община за развитие на електрическата мобилност.

Целта на програмата е в рамките на две години на територията на столицата да бъдат изградени 80 зарядни станции.
Въпреки че броят на регистрираните автомобили в България постепенно нараства, все още сме далеч от желаните и планираните нива на навлизането на електрическата мобилност. Това е така, защото както на национално, така и на местно ниво липсват сериозни стимули и данъчни облекчения за закупуването и експлоатацията на електромобили и хибриди.
Ако българското правителството и общините осигурят подкрепа за закупуване и експлоатация на електромобили и хибриди съм убеден, че много в България ще се развие електрическата мобилност.

Принципният критерий за стимулирането трябва да бъдат изгорелите газове – СО2 гр./км.
Също така нулевата ставка (или данъчен кредит) за ДДС върху продажбите, нулевите такси за електрическите превозни средства или нулевият данък върху продажбите и потреблението на енергия за зареждане на електромобилите могат значително да ускорят процеса на развитие на електромобилността в България.
Успоредно с тези инструменти за подкрепа българските общини могат да въведат атрактивни концепции като например съвместното използване на автобусните ленти за публичния транспорт и специални безплатни зони за паркиране за електрически превозни средства и премахване на таксите за престой в платените зони (в центъра) на градовете за електрическите превозни средства.
Какво предлагам, за да се стимулира електрическата мобилност в София?
На първо място Столичната община трябва да разработи краткосрочна и дългосрочна програма за електрическа мобилност в София.
На второ място Столичният общински съвет да промени нормативната уредба на Столичната община.

Да се въведат данъчни облекчения за всички електромобили и хибриди в София.
Също така Столичният общински съвет да промени Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, в която да се запише, че електромобилите и хибридите паркират безплатно в синята и зелената зона. А всички собственици на електромобили и хибриди, които живеят на територията на синята и зелената зона, да получат безплатен стикер за паркиране.
Задължително Столичната община трябва спешно да обособи бусленти там, където все още няма и Столичният общински съвет да направи промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, където ясно да се запише, че всички на електромобили и хибриди могат да използват тези ленти заедно с обществения транспорт.
Столичната община да започне да подменя автопарка на Столичния автотранспорт, като всички автобуси постепенно се заменят с електробуси.

Също така е необходимо довеждащият транспорт в София да започне да се извършва от малки електробуси, които спокойно безшумно и екологично чисто да превозват гражданите във вътрешнокварталните улици и там, където няма инфраструктура на метрото, трамвайно или тролейбусно трасе.

Електрическата мобилност трябва да стане един от основните приоритети на Столичната община, защото тя е първа стъпка към постигането на друга цел – превръщането на София в „Зелена столица“.
За да постигнем всички тези цели, е необходимо да се направи и разяснителна кампания в обществото, чрез която ясно да се покажат огромните предимства на електромобилите. Необходимо е всички тези предимства да бъдат остойностени и всеки гражданин да може бързо и лесно да направи калкулация и да пресметне, че наред с огромните екологични ползи електрическата мобилност носи и много икономически.
Мит е, че електромобилите и хибридите са скъпо удоволствие,

защото чрез спестените разходи за гориво, масла, филтри, течности и т.н. напълно може да се изплаща месечна вноска (ако са закупени на лизинг) или крайната цена на електрическите превозни средства.

No Comments Yet.

Leave a comment