Симеон Славчев: Хората трябва да участват пряко в управлението на София

Участие на инж.Симеон Славчев в предаване на Bloomberg TV, 3 януари 2018 г.
Видео можете да видите ТУК.

- Бихте ли дошли до нашето студио с велосипед?

- Със сигурност, защото и към днешна дата карам велосипед и използвам всяка свободна минута да карам велосипед. За съжаление веломрежите в София все още не са достатъчно изградени, нашата цел и амбиция е докрая на мандата на нашия Общински съвет да бъде изградена една истинска веломрежа в София. Това е заложено в стратегията на Столичния общински съвет. Въпросът е следният – как се изграждат тези веломрежи. Неслучайно за заседание на Транспортната комисия предложих да има един стандарт, по който да бъдат изграждани тези веломрежи, защото виждаме следното нещо – една страхотна идея, каквато е изграждането на веломрежите в София бива опорочавана с лошото изпълнение. Примерите са няколко - бул.”Дондуков” и бул.”Раковски”, където след първия сняг снегоринът отнесе цялата велоалея.

- София се управлява зле, това е едно много силно твърдение. Вие, г-н Славчев, бихте ли се съгласили с това?
- Безспорно на София и е необходим нов модел на работа. Неслучайно един от приоритетите, които „Политическа група 5” си постави в Столичния общински съвет е провеждането на един истински референдум в столицата. Няколко пъти сме го коментирали темата с колегите от СОС, за да се наложи един работещ, успяващ модел на прякото участие на гражданите в управлението на столицата, защото в момента виждате, че това не се случи. Конкретен пример ви давам – това, което се случи с незаконната автогара до „Александър Невски” – с прякото участие на гражданите беше решен този проблем. Естествено се обединиха Столичен общински съвет, Столична община, Светия синод. Виждаме, че когато се обединяват усилията, когато се върви в една посока, нещата се решават. Безспорно на София и е нужен нов модел на управление, това всички го виждат. Проблемите са безкрайно много.Неслучайно ние предложихме следния подход – нов начин на формиране, на обсъждане и приемане на бюджета на Столична община, защото през бюджета се решават абсолютно всички политики и проблеми. Имаше работна група, която дефакто прие нашето предложение, но за съжаление бюджетът за 2018-та година беше приет по стария начин. Този бюджет е бюджет на администрацията, той не решава проблеми, той не е бюджет, в който да имаш политики и приоритети.

...

И към днешна дата гласуванията в СОС са поименни, въпросът е те да бъдат видими за абсолютно всички, имената излизат на екран по време на гласуването.

...

Онлайн заседанията се излъчват през страницата на Столичен общински съвет. Аз направих нещо по-иновативно, което е онлайн приемните...мога да се похваля, че съм първият общински съветник, който прави онлайн приемни и съм в постоянна комуникация с гражданите. Това, според мен, трябва да е заразително за всички останали съветници.

- Колко пари са заложени в бюджета?
- Милиард и четиристотин милиона е бюджетът на Столична община, той има лек растеж от около 105 милиона от миналата година. Въпросът тук не е самия растеж на бюджета, не самите цифри, а самите политики и приоритети и как е разпределен, защото, отново казвам, в момента бюджетът на Столична община е бюджет на администрацията. Всички ние, като общински съветници, които приемаме бюджета на Столична община, трябва да участваме във формирането на политиките. Това в момента не се случва. И нещо много важно, като говорим за некачествените ремонти – това се получава, защото критерий към днешна дата е най-ниска цена. Когато критерий е най-ниска цена, а не техническите показатели, се получава това изкривяване, защото се явяват фирми, които дават ниски цени, дори под себестойност и след това правят некачествените ремонти. Тук контролът на Столична община е важен, но нещата могат да се променят с една наредба, която ние, като общински съветници да гласуваме – критерии, които не се бият със Закона за обществените поръчки и критерии – всяка една явила се фирма, която изпълни некачествено ремонта и не го изпълни в срок, на следващо явяване за държавна поръчка, получава минус точки и така, дефакто, няма да получава следващи обществени поръчки и така, тези които правят некачествени ремонти ще отпаднат.

- Какво става с електронната билетна система?
- През градския транспорт, който трябва да става по-бърз, по-удобен за хората, също се подобрява и чистотата на въздуха в София. Електронната билетна система също е част от тази стратегия. За съжаление в момента върви подаването на документацията за обществената поръчка, но тя в момента е забоксувала някъде по инстанциите, тъй като има жалба по документациите. Електронната билетна система дава няколко показателя – първо, ще даде справедливост по отношение на плащания на билета, защото в момента е абсолютно несправедливо да се возиш за 2 спирки и 22 за 1,60 лв. С електронната билетна система ще можеш да смениш няколко вида транспорт – подземен, надземен, всички видове трамваи, метро и т.н. за 30 или за 60 мин., за които ти от точка А, можеш да стигнеш до точка Б. И – много важно – изграждането на бус лентите, тъй като си говорихме за велоалеи, изключително важно е в София да има изградени бус ленти, където градският транспорт да бъде приоритизиран, той да минава безпрепятствено през всички кръстовища, така че всеки да предпочита да се качи на градски транспорти да стигне до своето работно място или там, където е тръгнал, отколкото да се качи на личния си автомобил.

...

През 2017 г. СОС взе едно решение, което квалифицирам като...да не го наричам престъпно, но изключително лошо решение на Столичния общински съвет, което беше взето с гласовете на ГЕРБ и БСП и това е изграждането на завод за изгаряне на отпадъци в центъра на София. В момента говорим за това как да ограничим изгарянето на отпадъците във Факултета и в някои райони, а ние искаме в центъра на София да направим една технология за изгаряне, която е от 19 век. В момента има много иновативни технологии, които са екологично чисти, които дори ти дават и добавена стойност към самия проект, в т.ч. и производство на биогориво. Когато предложихме това решение на СОС да бъде преразгледано и да се мине към по-иновативно, по-нова технология, поне всички варианти да бъдат сложени на масата и да бъдат разгледани и обществено обсъдени, най-малкото...

...

За прякото участие на гражданите, това което ви споменах, първо, това което всеки от нас, общинските съветници, което може да прави са онлайн приемните, постоянната среща с гражданите, комуникацията, защото на мен ми се струва че по-голямата част от проблемите ни идва от неправилната комуникация. И на второ място – всяко едно предложение да бъде вкарано в СОС да се разглежда, и това което ви казах е – местен референдум по няколко ключови важни въпроси, които да зададат правилния модел и на местния референдум и прякото участие на гражданите.

...

(За председателството на България през 2018 г.)

Според мен тук можем да извлечем няколко неща. Първо – достатъчно средства за инвестиции за инфраструктура, и от друга страна, да направим реклама на България и на София, така че европредседателството е по-скоро това. Иначе, останалите събития са по-скоро протоколни.

...

Неслучайно предложихме всички лифтове, които са в столицата в момента да бъдат върнати под шапката на общината, за да може тя да ги контролира, защото по-голямата част от лифтовите съоръжения в момента не работят. Имаме уникална даденост в София, която към днешна дата не може да бъде изпълнена.

- Имаше предложение за изграждане на небостъргач, който да закрие гледката към Витоша, така се роди и идеята за Закон за София...
- Вижте, към тогавашна дата, а и към днешна дата, не съм убеден че това ще се случи. Виждаме, че такъв тип сгради много трудно се строят, много е скъпо, самата поддръжка също е 2-3 пъти по-скъпа, така че е много трудно да се намери инвеститор, който да изгради такъв тип сгради. Съгласен съм, че трябва да има обособени зони и Законът за София вече дава тези две зони, където да се строят такива сгради. Аз съм на мнение, тъй като съм инженер по образование, че е много по-добре да строиш вертикално, а не хоризонтално, за да не се запълва място, т.е. оптимизация на пространство.
Другият въпрос - как, за да може да се установи контрол – към тогавашна дата нямаше никакъв тип решение, което да бъде спряно от СОС

...

Най-важният документ, който беше приет от СОС през 2017 г. беше Стратегията за достъпна градска среда, която е за абсолютно всички. Тя беше приета с пълен консенсус, пълно мнозинство в СОС и предстои през 2018-та да бъде направен пълен план за действие. Т.е. конкретните мерки, които да влязат в сила. Конкретните мерки вече и декларацията, която се прие от общинския съвет смятам за един от най-важните политически документи, които е открил СОС от началото на мандата и смятам, че в тази посока трябва да се върви.

- Интересно е какви теми са заложени за първото заседание на СОС за 2018-та?
- Бюджетът, който трябва да бъде приет на 25-ти януари.

...
Комисиите са местата, където се формират политики и ние имаме права да излъчваме от тези комисии. Там се коват реалните политики и реалните предложения от там минават. После, в зала, само се реализира това, което се случва в самите комисии, така че аз бих предложил самите комисии да се включват онлайн, всеки един от гражданите да види как се обсъждат проблемите, защото в самите комисии става гласуването на конкретните проблеми.

...

Когато се работи и когато гражданската енергия се насочи в правилната посока, тъй като виждам, че разделението на гражданите е много силно...бяхме свидетели на това как съседи се карат за „Дондуков” – едните искаха павета, другите асфалт. Затова, когато има комуникация, когато се обединят усилията на гражданите, на институциите, тогава много по-лесно ще се решават проблемите. Това са нашите проблеми и ако чакаме някой друг да ги реши, няма как да стане.

No Comments Yet.

Leave a comment