Как Брюксел се бори с мръсния въздух

Старите дизели ще могат да влизат в столицата само 8 дни в годината, срещу 35 евро на ден

Белгийската столица има същите проблеми със замърсяването на въздуха като българската - но мерките, които тамошните власти вземат за справяне с проблема, доста се различават от тези на Столична община.

В началото на март местните власти в Брюксел одобриха нов пакет от мерки. Когато концентрацията на фини прахови частици се задържи над 50 микрограма на кубичен метър за повече от 48 часа (обичайно състояние и в София, особено през зимата), целият градски транспорт да става напълно безплатен, като това включва и схемите за отдаване на велосипеди под наем.

Ограниченията на скоростта в града се намаляват драстично, а изгарянето на дърва и въглища се забранява за всички домове, които имат достъп до алтернативен източник на отопление (тоест имат електричество). За сравнение софийските власти въвеждат намалена цена на градския транспорт за най-замърсените дни и забраняват паркирането в центъра, но без да вземат отношение към отоплението на домовете.

Стратегията на Брюксел обаче предвижда и други, далеч по-радикални мерки. Когато високите нива на замърсяване се задържат за по-дълго, отоплението на служебни помещения се забранява изцяло, както и движението в града на всякакви автомобили, ако не са електрически. Изключения се допускат само за аварийните служби.

Но белгийците не се задоволяват само да реагират на по-високи стойности на замърсяването. Новият план предвижда и цялостни мерки за справяне със замърсяването, включително превръщането на целия град, с изключение на околовръстното шосе, в "зона на ниски емисии".

В нея се забранява движението на най-замърсяващите дизелови автомобили, производство до 1997 година (съществена част от трафика в София). На собствениците им ще се позволява да шофират в града максимум 8 дни в годината, и то след като си купят струващия 35 евро на ден специален пропуск.

Забраната ще се затяга допълнително от година на година и през 2025 вече ще се отнася до всички дизелови двигатели, освен най-новите, които покриват стандарта Евро 6.

Освен това властите обмислят въвеждането на годишна такса замърсяване за собствениците на всички автомобили с вътрешно горене. Целта е, както обяснява министърът по мобилността на Брюксел Паскал Смет, да се стимулират хората, които шофират под 10 000 км годишно, да се откажат от автомобилите си и да се насочат към споделено пътуване. "Средно един автомобил в Брюксел престоява паркиран в 95% от времето", подчертава Смет.

Брюксел има едно от най-високите нива на замърсяване в Европа и главната причина за това са дизеловите автомобили - през миналото десетилетие делът им достигна 79% и дори сега, след отлива покрай Дизелгейт, си остава почти 52 на сто.

Източник: automedia.investor.bg

No Comments Yet.

Leave a comment