Експерт: В България липсва оценка на проблема с мръсния въздух

Зимата обикновено идва с коктейл от вредни съставки във въздуха, който дишаме. По това време на годината често говорим за измерени над нормите стойности. А през последните дни и местните власти в София анонсираха мерки. Сред тях 4 лева за Синя зона при мръсен въздух, зелен билет за градски транспорт срещу 1 лев за цял ден за цялата мрежа, пише actualno.com.

И също безплатни буферни паркинги за хората, които искат да оставят колите и да се движат из центъра на града пеша или с градски транспорт. Има и по-радикални мерки, които се обсъждат. Замърсяването на въздуха ще се прогнозира чрез специална система за ранно известяване, разработена от учените от БАН. Апаратурата вече работи, свързана е и предоставя данни.

Сред градовете с най-мръсен въздух са София, Горна Оряховица, Видин, Смолян, Пловдив и Шумен. "Това, което липсва в национален аспект, е оценка на здравния статус на проблема. Ние не знаем мръсния въздух как влияе върху здравето на хората. Ако имаме такава оценка, че проблемът с мръсния въздух ни струва милиард на година и хиляди човешки животи, то тогава ще има политическата воля за бързо разрешаване на проблема”, коментира Георги Стефанов – ръководител програма „Зелена икономика” към WWF, пред Нова телевизия.

„В Европа изследванията показват, че около 15% от транспортните средства силно замърсяват. В София е по същия начин. Трябва да се спрат старите автомобили. А мерките на Столична община са необходими и са добро начало”, добави Стефанов. „Смисълът на тази система за ранно предупреждение е да каже какво ще се случи утре или вдругиден. За да има превенция. Тази апаратура, например, може да прави прогнози 72 часа по-рано”, заяви проф. Христомир Брънзов, директор на НИМХ към БАН. В момента апаратурата е настроена за територията на цяла България, но с фокус София.

А как тази информация ще стига до гражданите? „Обработената информация може да се намери на интернет страницата на Столична община в раздел „Околна среда” във вид, който е разбираем за хората”, коментира Лорита Радева - председател на комисията по опазване на околната среда, земеделие и гори към Столична община. А какви са мерките срещу мръсния въздух в Атина и Париж?

Мерките, които са въведени в гръцката столица, са по-скоро стимулиращи. Например, в широкия център на града е въведен ограничителен пръстен. Тоест, автомобилите се движат на четни и нечетни номера в зависимост от дните. Глобите за нарушителите започват от 300 евро нагоре. Различен е и данъкът за автомобилите. Въведени са евтини билети за градския транспорт”, заяви кореспондентът на Нова от Атина Бойка Атанасова.

Две от мерките в Париж: регистрираните преди 97-ма автомобили нямат право да се движат в града през седмицата. В дните с пикови замърсявания по улиците се движат само най-екологичните автомобили, обозначени със специална винетка, която указва колко конкретната кола замърсява въздуха. Нарушиш ли правилото, подлежиш на глоба. „Огромен проблем е мръсният въздух в Париж.

2500 души годишно умират в Париж и региона само заради мръсния въздух, който вдишват. А столицата на Франция толерира придвижването в града с колело. За целта в града са разположение над 1800 стоянки за наем на велосипеди”, коментира кореспондентът на медията от Париж Петя Желева.

No Comments Yet.

Leave a comment