Симеон Славчев пред Дарик радио: Разчитам на съвестта на колегите в СОС за премахването на автогарата пред “Свети Александър Невски”

С премахването на импровизираната автогара около храм-паметника "Свети Александър Невски" се е заел общинският съветник от Политическа група 5 инж. Симеон Славчев. Той направи онлайн анкета и над 80% от гласувалите не искат там да има автобуси. На сесията на СОС в четвъртък инж. Славчев остана неудовлетворен от лаконичния отговор на кмета на София Йорданка Фандъкова и обеща да внесе доклад в СОС. Ето какво казва той в интервю пред Дарик радио днес.

- На сесията на СОС в четвъртък кметът на София Йорданка Фандъкова отговори на писменото запитване, че най-рано след 2 години незаконната автогара може да бъде премахната незаконната автогара?

- От самото начало на мандата на СОС сме предложили да се направи един План за
устойчива градска мобилност и там като философия да зелегне следното нещо: Ако
планираме София за коли и трафик, ще получим коли и трафик, обаче ако планираме София за хората и пространството ще получим пространство за хората. И в контекста на всичко това за съжаление останах неудовлетворен от това, което г-жа Фандъкова отговори на моето питане, тъй като аз зададох 4 конкретни въпроса. На нито един от тях не беше отговорено конкретно, най-вече на това кой е разрешил този автобусен паркинг да се случи. Аз смятах, че ще можем да обединим усилия и воля, и този проблем, който вече е от силно обществено значение и хората ясно се произнесоха, да бъде решен.

- В онлайн допитването 85% от гласувалите са да няма автобуси пред "Св. Александър Невски"?

- Аз бях призован и от Светия синод на БПЦ, тъй като знаете, че там се намира един от най-големите православни храмове на Балканите, един от символите на цяла България, не само на София. Смятам, че е недопустимо там да бъдат паркирани автобуси и дори поставям въпроса за цялото пространство около "Св. Александър Невски" и за мен е абсолютно недопустимо това нещо, което се случва. Останах неудовлетворен от отговора на г-жа Фандъкова. Ясно е за всички, че администрацията е подготвила този отговор, но въпросът е, че г-жа Фандъкова си позволи да се подпише под това нещо. От тук нататък ще действам по този начин. Ще внеса доклад, с който ще искам отмяна на решението от 2014 г., което решение е взето от Транспортна комисия на СОС за това там да има паркирани автобуси. Аз разбирам желанието да има и туристи в София, но смятам, че може да се намери идеалния баланс, хем туристите да са удовлетворени тоест да се намери пространство, където автобусите да спират, а не в идеалния център на София. Сегашното положение абсолютно не кореспондира с нито една от политиките на СОС и на Столична община за Екологично чист град", категоричен е инж. Славчев.

- Но това, което чухме като отговор от кмета Йорданка Фандъкова е, че след две години когато ще се случи цялостното обновление в тази зона в София, тогава ще се проведе и публичен конкурс и автобуси няма да има. Все пак това е някакъв отговор, някакъв срок, който и тя дава?

- Проблемът е, че на няколко пъти се провеждаха такива конкурси и на няколко пъти бяха променени самите проекти. Столична община кандидатства и за европейско финансиране в това число. Аз отново поставям темата това да стане с широко обществено обсъждане и веднъж завинаги да решим, че пространството около храм-паметника "Св. Александър Невски" ще бъде пешеходна зона, тоест там няма да има нито паркирани автобуси, нито паркирани коли, без значение дали те са лични коли на някого, на депутатите или на общината. Цялото пространство да стане една социална зона, каквато приляга да бъде, такава каквато виждаме във всички европейски столици. Такава зона има в Рим, такава зона има и в Париж. Още повече в контекста на екологично чистата среда, която искаме да имаме всички смятам, че е недопустимо в идеалния център на София да се допускат автобуси. И нещо повече, това не са само туристически автобуси. Това са автобуси, които тръгват в посока Истанбул, посока Атина и там е превърнато в международна автогара.

- Все пак те са туристически и превозват туристи от България към чужбина?

-Тези автобуси имат там обособени места, а в София има немалко автогари, така че тези автобуси съвсем спокойно могат да спират там и да се измисли алтернативен вариант как туристите да се придвижват до идеалния център на София. Между другото градският транспорт в София е идеален, от Централна автогара тръгват доста превозни средства, в това число и метрото. А и пешеходното пространство не е чак толкова дълго. В самия идеален център може да се направи един туристически тур, който да бъде атрактивен. Ето днес (откри се седмицата на Европейската седмица на мобилността) се возихме и на ретро трамвай, който също може да бъде обособен с постоянен маршрут, тоест да се направи атрактивно за всички туристи и смятам, че по този начин ще бъде спазен и балансът. В момента балансът, лично за мен е изкривен в посока туристи и ние трябва да се съобразяваме и какво мислят жителите, гражданите на София и цяла България.

- И все пак общината има нагласата, поне от твърденията на кмета, че това може да се случи и че най-накрая автобусите ще отстъпят на гражданите, и на пешеходното движение, но не може да се случи сега и веднага, а в рамките на период от 2 години. Вие обаче казвате, че ще внесете доклад в СОС за какво?

- Госпожа Фандъкова не отрече, че има проблем. В самия отговор казва, че има
проблем и дори са наложени административни санкции на нарушителите, но аз внасям доклад, веднага автобусния паркинг да изчезне от там.

- Кога ще бъде внесен този доклад?

- Докладът ще бъде внесен понеделник, вторник и се надявам на следващата сесия, която е на 28 септември т. г. да бъде разгледан. Преди това ще бъде разгледан по ресори и в комисии, в комисията по транспорт и туризъм. Автобусите веднага могат да изчезнат от храм-паметника
"Александър Невски".

- Със сигурност ще получите веднага подкрепата на вашата Политическа група5, а другите групи как ще ги убедите?

- С това, че приехме с абсолютен политически консенсус Програмата за чистотата на въздуха в София, само преди два месеца. Нито една от политиките заложени там не кореспондира с това да допускаме в идеалния център на София движението на автобуси в това число и международни.

- Засега срокът е две години, вие планирате да го намалите с предложението и доклада, който ще внесете в СОС?

-Разчитам и на съвестта на всички колеги от СОС и съм убеден, че ще успеем по най-бързия начин да премахнем автобусите от пространството около храм-паметника "Св. Александър Невски". А за цялото пространство съм убеден, че в срок до две години дори и след две години той трябва да се превърне в изцяло пешеходна зона.

No Comments Yet.

Leave a comment